Informasi

Macam-Macam....




Petai Gergasi

Wau sangat besar. Saya tidak pastinya ianya boleh dimakan ataupun tidak. Sememangnya petai ini  digemari ramai khususnya yang suka masakan kampung yang dimasak bersama petai seperti sambal petai, petai bakar, jeruk petai dan berbagai-bagai lagi resepi yang dimasak dengan petai ini. Bahkan ianya di buat sebagai penambah selera dalam nasi.

Tidak banyak sumber yang dikaitkan dengan petai gergasi ini. Akan tetapi apabila saya mencari-cari korek-mengkorek ianya dapat dijumpai ianya bukan diluar negara sahaja bahkan ianya terdapat juga di malaysia.

Menurut sumber dari ienaeliena.com, yang saya dapati maklumat mengenai petai ini adalah seperti berikut:




Petai gergasi  dikenali sebagai " Entada Phaseoloides".

"Entada Phaseoloides, yang kelihatan serupa dengan petai, hanya akan tumbuh di dalam hutan kerana ia adalah sangat besar . Menurut  Malaysian Herbs : Goh Kong Ling,  Entada Phaseoloides  beracun walaupun tahap ketoksikan yang sebenar tidak diketahui," 

Liang berkata makan kacang beracun tidak semestinya membawa kepada kematian. Sebaliknya, ia mungkin menyebabkan ketidakselesaan fizikal. Oleh itu, beliau menasihatkan semua tidak makan  Entada Phaseoloides .

"Dari segi perubatan Cina,  Entada Phaseoloides  boleh melegakan kekejangan dan kesakitan, dan juga untuk mengalirkan kelembapan. Membantu dalam sakit perut, jaundis, hernia dan rawatan," katanya.

Walau bagaimanapun, Liang berkata tidak lebih daripada 10 gram  Entada Phaseoloides  harus digunakan walaupun untuk perubatan. Selain itu, pesakit perlu mendengar arahan doktor sebelum makan Entada Phaseoloides .

" Entada Phaseoloides boleh menjadi 30mm diameter dan sehingga 1m panjang. Setiap Entada Phaseoloides  akan mempunyai enam hingga 11 biji. Biasanya, hanya  Entada Phaseoloides  mempunyai kacang besar. Ia memang bukan petai," tambah Liang. (Sin Chew Daily)

Penyelidik Herbal memperingatkan orang-orang untuk tidak makan petai gergasi kerana ia adalah racun. Penanam herba Liang Qi Xing, 62, memberitahu Sin Chew Daily bahawa petai gergasi ini sebenarnya berbeza daripada kacang pahit boleh dimakan biasa. Sebaliknya, petai gergasi dikategorikan sebagai tanaman pendaki biasanya dikenali sebagai Entada phaseoloides. 

"Entada phaseoloides, yang kelihatan serupa dengan petai, hanya akan tumbuh di dalam hutan kerana ia adalah sangat besar dalam saiz. Menurut Herba Malaysia oleh Goh Kong Ling, Entada phaseoloides beracun walaupun tahap ketoksikan yang sebenar tidak diketahui," kata Liang. 

Liang berkata makan yang dipanggil kacang beracun tidak semestinya membawa kepada kematian. Sebaliknya, ia boleh menyebabkan ketidakselesaan fizikal. Oleh itu, beliau menasihatkan semua tidak makan Entada phaseoloides. 

"Dari sudut perubatan Cina pandang, Entada phaseoloides boleh kejang bantuan dan kesakitan, dan juga untuk mengalirkan kelembapan. Hal ini membantu dalam sakit perut, penyakit kuning, hernia dan rawatan," katanya. 

Walau bagaimanapun, Liang berkata tidak lebih daripada 10 gram Entada phaseoloides harus digunakan walaupun untuk perubatan. Selain itu, pesakit perlu mendengar arahan doktor sebelum makan apa-apa phaseoloides Entada. 

"Entada phaseoloides boleh menjadi 30mm diameter dan sehingga 1m panjang. Setiap Entada phaseoloides akan mempunyai enam hingga 11 biji. Biasanya, hanya Entada phaseoloides akan mempunyai biji yang besar seperti itu. Hal ini pasti tidak petai," kata Liang.

Berikut adalah petai gergasi ditemui di Batu Kurau, Taiping


Bak kata seorang blogger ini dari http://mrboyll.blogspot.com/ beliau berkata:

"berkata sedap tu kalau buat sambalkan sebijik pun  cukup tak yah nak angan-angan perabihkan sepapan tu leh pening kepala. Sejarah ni first time boy tengok petai beso ni. Kalau semua petai kat pokok tu beso ni, loded pakcik ni."

Specifikasi Petai ini:
Ianya mempunyai ukuran tersangatlah besar, panjangnya hingga satu setengah meter dengan berat buah mencapai 4 kilogram. 

Ini dia pokok petai gergasi ini:












Kadangkala ianya juga dikeringkan untuk dibuat jeruk, ataupun mungkin bahan untuk kecantikan selepas diproses. Berikut adalah gambarnya selepas dikeringkan.



Menarik bukan hasil petai gergasi kering ini.

Berikut gambar-gambar kesemua petai gergasi di seluruh dunia.

















0 comments:

Post a Comment

My Blog List

FEEDJIT Live Traffic Feed

Powered By Blogger

My Blog List

Followers

Searching Blog

About this blog

Blog Archive